Herbergsuche in Aich-Dob • »Marija išče prenočišče« v Dobu

20181223 190945

In vielen Pfarren Südkärntens wird neun Tage vor Weihnachten der alte Brauch des Marientragens durchgeführt. In der Pfarre Schwabegg-Žvabek findet dies gleich in zwei Gruppen statt, einerseits in der Ortschaft Schwabegg-Žvabek und den umliegenden Dörfern, andererseits auch in der Ortschaft Aich-Dob. Diese Ortschaft besteht aus zwei Pfarreinheiten. Der obere Ortsteil von Aich-Dob mit der Filialkirche St. Sebastian gehört zur Stadtpfarre Bleiburg-Pliberk, der untere Ortsteil mit der Filialkirche St. Luzia zur Pfarre Schwabegg-Žvabek. Umso erfreulicher ist es, dass das "Marientragen" zu einer pfarrverbindenden Erfahrung beiträgt und sich damit in der kirchlichen Regional- und Personalentwicklung als zukunftsweisend erweist. Wir danken Herrn Prok. Alfred Meklin, der einen Bericht über das pfarrübergreifende Marientragen in der Ortschaft Aich-Dob geschrieben hat. Diese gemeinsame traditionsreiche religiöse Feier schafft eine ganz besondere Atmosphäre und Einstimmung auf das Weihnachtsfest.

Posebno v južnokoroških župnijah je še živa šega, da verniki devet dni pred božičem nosijo kip Device Marije od hiše do hiše. V žvabeški župniji je to kar na dveh krajih, tako v Žvabeku in okoliških vaseh, kakor tudi v Dobu, kjer spodnji del vasi s podružno cerkvijo sv. Lucije spada pod žvabeško župnijo. Zgornji del vasi s podružno cerkvijo sv. Boštjana pa je v dušnopastirski upravi mestne župnije Pliberk. Zahvala gospodu prok. Alfredu Meklinu, ki je nam napisal poročilo, kako v Dobu izvedejo to adventno šego "Marija išče prenočišče". Ta adventni običaj v tem primeru povezuje obe fari in vzorno nakazuje prihodnost cerkvenega regionalnega in perzonalnega razvoja.

Herbergsuche in Aich-Dob
In der Ortschaft Aich/Dob findet in der Adventzeit seit über 50 Jahren pfarrübergreifend, ununterbrochen und bei jeder Witterung die traditionelle „Herbergsuche“ statt. Seit einigen Jahren wird auch die Ortschaft Draurain/Brege alle zwei Jahre in den Brauch des „Mariatragens“ mit einbezogen, d.h. dass an zwei Abenden die Maria ihre Herberge in zwei Häusern in Draurain/Brege findet.

Frau Enci Mathilde fragt im Vorfeld bei Familien an und meistens erklären sich diese sehr erfreut bereit, für eine Nacht als „Herberggeber“ zu fungieren. Es hat bisher noch nie ein Problem gegeben, eine Gastfamilie zu finden.

Am Abend des 15. Dezember öffnet die Messnerin der Oberaicher Kirche zum Hl. Sebastian, Frau Christine Steinbuch, bereitwillig die Kirche zur Abholung der Marienstatue, welche immer vom jüngsten TeilnehmerIn von Haus zu Haus getragen wird. Es nehmen jeden Abend zwischen 15 – 20 DorfbewohnerInnen an der Herbergsuche teil. Als Vorbeterinnen fungieren abwechselnd Frau Mathilde Enci und Frau Mathilda Sumnitsch. Bevor die Mutter Gottes ihre Herberge im Haus der jeweiligen Familie findet, wird von allen im Dialog das Herbergslied gesungen und es werden gemeinsam mehrere Gebete gesprochen und weitere Lieder gesungen.

Trotz eines voll gedrängten Terminkalenders besucht auch Dechant Monsignore Mag. Ivan Olip jedes Jahr die Herbergsuche. Vor vielen Jahren wurde diese auch täglich von Pfarrer Janez Rovan begleitet. Er wurde damals in Bleiburg mit dem Auto abgeholt und anschließend wieder zurück gebracht, da er selbst nicht mobil gewesen ist. Zu dieser Zeit gab es auch noch keine Dorfbeleuchtung, sodass alle DorfbewohnerInnen, die am „Mariatragen“ teilnahmen, Fackeln verwendeten, mit denen sie den oft kniehoch schneebedeckten Weg ausleuchteten. Heute werden modernerweise Taschen- bzw. Handytaschenlampen zur Ausleuchtung des Weges benutzt.

Der diesjährige Abschluss fand bei der Familie Stefanie und Josef Trampusch, vlg. Kanauf, mit einer reichlichen Bewirtung und einem gemütlichen Beisammensein statt.

»Marija išče prenočišče« v Dobu

20181223 191016

Že več kot 50 let v Dobu v adventnem času neprekinjeno, pri vsakem vremenu poteka tradicija »Marija išče prenočišče«. Nekaj let pri tem običaju tudi sodeluje sosedna vas Brege, saj tudi tam v dveh hišah vsako drugo leto sprejmejo kip Marije z velikim veseljem.

Gospa  Mathilde Enci vsako leto pred »Nošenju Marije« povpraša družine z vasi, a bi sprejeli Marijo za eno noč in ljudi jo vedno radi sprejmejo.

Tako mežnarica cerkve Svetega Boštjana v Dobu, gospa Christine Steinbuch, 15. decembra zvečer rade volje odpre cerkev, ko pridejo vaščani po Marijin kip, ki tam celo leto čaka, da bi jo odnesli od hiše do hiše. Po dobri navadi ta kip vedno nese najmlajši ali najmlajša izmed udeleženci. Vsak večer se tega običaja udeleži med 15 do 20 ljudi. Marjin kip pri vsaki družini postavijo na poseben prostor, kjer ostane čez noč do naslednjega večera. Predaja kipa je vedno povezana s petjem in molitvijo. Najbolj imenitna pesem pri tem običaju pa je pesem »Kdo trka še«. Molitev izmenjaje vodita gospa Mathilde Enci in gospa Mathilda Sumnitsch p.d. Trampuš, ostali udeleženci pa skupno molijo za njima.

Kljub natrpanega terminskega koledarja, se je tudi tokrat pliberški župnik in dekan, monsignore mag. Ivan Olip, udeležil enega večera v Dobu pri tem prelepem običaju »Marija išče prenočišče«. V prejšnih časih se je tega udeležil tudi župnik Janez Rovan, katerega so vaščani vsak večer iz Pliberka pripeljali z avtom v Dob.

Tedaj, ko še niso imeli osvetljavo v vasi, so ljudi z baklami šli skozi sneg, ki jim je včasih segal celo do kolen, in so si tako razsvetlili pot. Danes pa seveda uporabljajo modernejša svetila, kot so žepna svetilka in svetilka na mobilnem telefonu.

Letošnji zaključek »Nošenja Marije« pa je bil pri družini Stefanije in Jožefa Trampusch, p.d. Kanauf. Tam so vaščani večer končali pri obilni postrežbi in prijetnem druženju.

Bericht und Fotos • Članek in slike: Alfred Meklin